Projekt "Polsko-Rosyjska Szkoła Ochrony Dziedzictwa Kulturowego STUDZIENKA 2007" ma charakter edukacyjny. Jego zasadniczymi, głównymi produktami mają być trzy wydarzenia edukacyjne: Szkoła Letnia dla polskich i rosyjskich studentów uczelni z kierunków urbanistyczno-architektonicznych oraz szkoła młodzieżowa realizowana w formie wzajemnych wymian uczniów szkół średnich o tym samym profili z Gdańska i Kaliningradu.
W celu dochowania staranności i poprawności procesu edukacji oraz dokonania oceny i wyciągnięcia wniosków na przyszłość po jego przeprowadzeniu, wydarzenia edukacyjne poprzedzone są i zakończone specjalnymi konferencjami
W konsekwencji projekt merytorycznie dzieli się na cztery różne grupy działań :
Grupa Działań 1. Konferencje w IV.2007r.odbędzie się dwudniowa konferencja metodologiczno -dydaktyczna u P5 w Kaliningradzie. Jej celem będzie omówienie projektu i metodyki nauczania w ramachSzkoły Letniej (patrz niżej). przed szeroką publicznością akademicką oraz prezentacja wykladów ekspertow. Konferencja ta ma zamuka przygotowania do realizacji zasadniczych części projektu.. W listopadzie 2007 r. odbędzie się wyjazd studialny do Kaliningradu oraz konferencja kończąca projekt (zob. niżej).
Grupa Działań 2 Letnia Szkoła i działania poboczne odbywa się na przełomie 07/08.2007 r. w Gdańsku-Studzience. Po zakończeniu zajęć powstaną cztery pięcioosobowe mieszane grupy studentów, które będą za pośrednictwem serwera Fundacji prowadzić pracę nad koncepcjami zagospodarowania obiektu w Studzience. Ze środków Tacis CBC w drugiej połowie 2007 r. zostanie wydany podręcznik metodologiczny w języku polskim i rosyjskim.
Grupa Działań 3 I i II turnus wymiany młodzieży. Ta forma działań polegać ma na przyjęciu przez P4 w Gdańsku 10 uczniów partnera P6 w dniach 1–10 czerwca 2007 r. Rewizyta uczniów polskich nastąpi w Kaliningradzie we wrześniu 2007 r.
Etap końcowy (Grupa Działań nr 4) poświęcony jest technicznym aspektom rozliczenia finansowego i rzeczowego projektu.
Wszystkie działania stanowią spójną całość. Projekt ma charakter liniowy (realizacja jednego etapu następuje po drugim). Konferencja w Kaliningradzie poprzedza dwa etapy realizowane w Polsce (I fazę wymiany młodzieży szkolnej i właściwą Szkołę Letnią). Dwa następne działania (II faza wymiany młodzieży szkolnej oraz konferencja w Kaliningradzie) oraz wydanie podręcznika realizowane będę po zewnętrznej stronie. To pozwoli na skoncentrowanie działań i ich sprawne rozliczenie po stronie polskiej orazaz zachowanie elastyczności i bezpieczeństwa harmonogramu działań po stronie rosyjskiej.
Doświadczenia merytoryczne i organizacyjne partnerów w zasadzie wykluczają ryzyka i w konsekwencji pozwalają zarządzać bezpiecznie projektem. Za rekrutację studentów odpowiadać będą: po stronie polskiej PW i P3 , po stronie rosyjskiej P5 i Przy rekrutacji zostanie uwzględnione kryterium równouprawnienia kobiet i mężczyzn.
Biorąc pod uwagę doświadczenie PW, konsorcjum partnerskie zdecydowało, iż będzie on odpowiedzialny za rozliczenie obu źródeł finansowania. Tym samym ośrodek odpowiedzialny za prawidłowe rozliczenie projektu znajduje się w jednym miejscu, co ułatwia i poprawiaefektywność realizacji finansowej i rzeczowej projektu. Zgodnie z umową partnerską PW przekaże części środków z zaliczki grantowej P6, na utrzymanie biura koordynacyjnego działań po stronie rosyjskiej oraz P5 na organizację konferencji. Pozostali partnerzy realizują zadania merytoryczne we własnym zakresie i przy wykorzystaniu własnych zasobów.
Realizacja projektu dodatkowo przyczyni się do opanowania przez partnerów rosyjskich podstaw umiejętności zarządzania projektami, współfinansowanymi ze środków UE.