Letnia Szkoła, która odbyła się w lipcu 2007 roku, zorganizowana została dla 10 studentów Politechniki Gdańskiej oraz 10 studentów z Kaliningradzkiego Państwowego Uniwersytetu Technicznego.
Tematyka zajęć była następująca:
- Ochrona dziedzictwa kulturowego w aspekcie etyki zawodowej;
- Konieczność działań interdyscyplinarnych w procesie rewitalizacji, konserwacji oraz nowych adaptacji architektonicznych obiektów zabytkowych;
- Zagrożenia dziedzictwa kulturowego spowodowane urynkowieniem zarządzania obiektami zabytkowymi;
- Celowość modernizacji obiektu zabytkowego – analiza zysków i strat;
- Różnorodność dziedzictwa kulturowego na przestrzeni wieków w Gdańsku;
Wspólne korzenie kulturalne i artystyczne Gdańska i Kaliningradu;
- Świadomość społeczna tożsamości kulturowej;
- Obiekt zabytkowy jako element historycznego założenia urbanistycznego;
- Zasada zrównoważonego rozwoju urbanistycznego;
- Nowoczesne koncepcje rewitalizacji zabytkowych zespołów urbanistycznych;
- Rola zabytkowych terenów zielonych w założeniach urbanistycznych – rys historyczny;
- Zabytkowe tereny zielone – rewitalizacja i rola we współczesnych założeniach urbanistycznych;
- Nowoczesne metody prowadzenia badań źródłowych dotyczących obiektów zabytkowych;
- Badania archeologiczne i ich rola w rozpoznaniu oraz interpretacji historii obiektów zabytkowych i założeń urbanistycznych;
- Konserwatorska inwentaryzacja obiektu zabytkowego i jej rola w tworzeniu adaptacji architektonicznej zgodnej z poszanowaniem artystycznej i historycznej wartości obiektu;
- Badania stanu zachowania elementów konstrukcyjnych obiektu zabytkowego (drewno, kamień, cegła, ceramika, metal);
- Mikrobiologiczne zagrożenia obiektów zabytkowych;
- Problemy i zagrożenia wynikające z zawilgocenia obiektów zabytkowych (zasolenie, korozja) – przyczyny zagrożeń (naturalne, spowodowane niewłaściwym użytkowaniem obiektu);
- Badania architektoniczne a Gdańsku-Studzience;
Dziedzictwo kulturowe materialne i niematerialne. Rola dziedzictwa kulturalnego we współczesnym społeczeństwie;
- Badania architektoniczne a prawidłowa interpretacja problemów związanych z adaptacją obiektu zabytkowego do nowych funkcji.
Łącznie odbyło się 150 godzin zajęć ze studentami – teorii oraz praktyk, pokazów (w tym pokazów w trakcie prowadzonych prac archeologicznych).
Sprawny przebieg Szkoły Letniej zapewniła wykwalifikowana kadra architektów i konserwatorów oraz tłumacz asystujący grupie rosyjskiej i jednocześnie wspierający jej uczestników w tworzeniu dwujęzycznych dokumentów. Bezpośrednia grupa docelowa (młodzież akademicka) miała zapewnione odpowiednie warunki socjalne.
Po zakończeniu turnusu, studenci, w niewielkich polsko-rosyjskich grupach, będą wspólnie przygotowywać koncepcje zagospodarowania zabytkowego zespołu pałacowo-parkowego Studzenka.
Galeria ----->